مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد در گفت‌وگو با ايسنا:

در سال همت مضاعف بايستي سنتهاي حسنه و هنرهاي ويژه‌ي فراموش شده احيا شود

یزدفردا :مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد در خصوص همت و كار مضاعف در زمينه فعاليتهاي فرهنگي اظهار داشت: بايستي در اين زمينه مطالعه بسيار جدي در پيشينه فرهنگي انجام و در اين زمينه آسيب شناسي شود و سنتهاي حسنه و هنرهاي ويژه‌اي را كه داشته ايم و فراموش شده و يا مورد بي مهري و بي توجهي قرار گرفته است را احيا كنيم.

محمود عاليشوندي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا-منطقه يزد، با بيان اين مطلب كه نامگذاريهاي سال بر اساس مطالعات و آسيب شناسي و نگاه جامع و كلان به مقولات مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و غيره است بيان داشت: با نگاه به نامگذاريهاي سال متوجه مي‌شويم كه حضرت آيت اله خامنه اي در هرسال متناسب با شرايط نامگذاري را به خوبي انجام مي‌دهند.

وي در ادامه به جايگاه بسيار ويژه كار نزد ايرانيان اشاره كرد و افزود: حضرت علي(ع) كار را بزرگترين تفريح دانسته اند.

عاليشوندي در ادامه بيان داشت: پس از گذشت حدود 30 سال از انقلاب اسلامي ايران گامهاي بلندي در راستاي پيشرفت كشور برداشته شده و از زمان امام خميني (ره) تاكنون اتفاقات بسيار خوبي انجام گرفته است كه مهمترين اتفاق آن مسئله استكبار ستيزي و به خصوص مبارزه با استعمار جديد مي‌باشد.

وي ابراز عقيده كرد: پس از انقلاب تقريبا در تمامي بخشها به خوبي كار كرديم اما براي رسيدن به امت عاليه و هدف عالي بايستي همت مضاعف و كار مضاعف تري انجام دهيم.

محمود عاليشوندي در ادامه در خصوص همت و كار مضاعف در زمينه فعاليتهاي فرهنگي اظهار داشت: بايستي در اين زمينه مطالعه بسيار جدي در پيشينه فرهنگي انجام و در اين زمينه آسيب شناسي شود و سنتهاي حسنه و هنرهاي ويژه‌اي را كه داشته ايم و فراموش شده و يا مورد بي مهري و بي توجهي قرار گرفته است را احيا كنيم.

وي در ادامه با بيان اين مطلب كه بايستي در مقولات فرهنگي و هنري به توليد علم بپردازيم و دست از ترجمه برداريم و با اشاره به اين مطلب كه ايران هميشه در دنياي فرهنگ و هنر جايگاه ويژه‌اي داشته است ابزار اميدواري كرد: امسال سال درخشان و پرباري براي فرهنگ و هنر كشور باشد.


عاليشوندي در ادامه در خصوص برنامه هاي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد در سال جديد اظهار داشت: از چند ماه پيش برنامه ريزي مفصلي داشته ايم و يكي از فعاليتهاي بسيارجدي ما هماهنگي و هم افزايي بين دستگاه هاي مختلف براي امور فرهنگي است.

وي با بيان اين مطلب كه بر اساس قانون بودجه كشور بايستي نيم درصد بودجه هاي عمراني دستگاهها به مسائل فرهنگي و هنري اختصاص داده شود اظهار داشت: اين مسئله بايستي به صورت برنامه ريزي شده و هدفدار انجام شود.

مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد از ديگر اقدامات در دست انجام اداره را آماده سازي سند توسعه فرهنگي و هنري استان عنوان كرد و افزود: با نگاه به استان متوجه مي‌شويم استان در بخشهاي مختلف فرهنگي و هنري رشد داشته و در بخشهايي دچار اسيب جدي شده است.

وي ادامه داد: برگزاري دوره هاي آموزش هنرهاي قدسي و اسلامي از برنامه هاي جدي اداره مي باشد كه كه در نظر داريم در كانونهاي فرهنگي هنري مساجد راه‌اندازي كنيم.


عاليشوندي افزود: در تابستان دوره هاي آموزش هنرهاي قدسي و اسلامي به خصوص هنرهاي مرتبط با تزيين قرآن مجيد و كتابت قرآن را در كانونهاي مساجد برگزار خواهيم كرد.

وي با بيان اين مطلب كه تعداد جشنواره هاي در اين زمينه را در سال جاري بيشتر برگزار خواهيم كرد، افزود: در سال گذشته با وجود مشكلاتي جشنواره هنرهاي عاشورايي را برگزار كرديم و در نظر داريم در سال جاري نيز جشنواره هاي بيشتري را در اين زمينه برگزار كنيم.

محمود عاليشوندي در ادامه گفت: با توجه به نامگذاري سال 2010 به سال تقارب فرهنگها طرح هر گردشگر يك گره را در باغ دولت آباد براي بافت قالي اجرا كرديم و پس از يزد مقرر شده است اين قالي درگوشه كنار ايران برده شود و هر فرهنگي بر آن گرهي بزند و قالي به نام ايران و يزد به موزه يونسكو اهدا شود.

وي در ادامه با بيان اين مطلب كه در سال جاري بر اساس حساب ويژه اي روي خود مردم اقدام به فعالتر كردن انجمنهاي مختلف فرهنگي و هنري و همچنين مشاهير و مفاخر يزد كرده ايم در خصوص انجمن مفاخر و مشاهير يزد اظهار داشت: اينكه به مفاخر ومشاهير يزد در اين سالها كمتر توجه داشته ايم بسيار نگران كننده است زيرا اين مفاخر مي توانند الگوي خوبي براي مردم باشند و بايد به طور حتم علمشان به نسلهاي بعدي منتقل شود.

عاليشوندي ادامه داد: در سال گذشته نيز انجمنهاي غيرفعال را فعال و همچنين دبير خانه دائمي بنياد آذر يزدي را راه اندازي كرديم.

وي ادامه داد: در سال جاري نيز فراخوان طراحي مقبره يادمان آذر را عنوان خواهيم كرد و نشان آذر را در ادبيات كودك اهدا مي‌كنيم كه اميدواريم اين نشان، نشان بسيار معتبري براي ادبيات كودك باشد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا